Veilig aangekomen! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

11 September 2014 | Finland, Järvenpää

Zo daar is ie dan, mijn eerste reisverslag!
Nouja eerste... eigenlijk mijn tweede. Dat is een ding waar ik heel van baal aangezien ik gisteren na een geweldige eerste dag vol enthousiasme een erg lange blog vol ervaringen had getypt.
Helaas voor mij doet mijn wifi hier nogal raar en was mijn lange verhaal verdwenen toen ik op de knop 'plaats reisverslag' klikte.
Erg jammer maar helaas niets aan te doen!

Daarom probeer ik nu toch nog even in grote lijnen het hele aankomst gebeuren neer te zetten.

De vlucht ging er goed, geen problemen met de overstap en de bagage lag nog eerder op de band in Helsinki, dan dat wij bij de band aangekomen waren. Of dat nou iets zegt over ons of over het snelle personeel... tja..

Eenmaal met onze felgekleurde kofferparade aan de hand zijn we maar snel op zoek gegaan naar een taxi die ons naar de campus in Järvenpää kon brengen. ''Järvenpää? What did you say? I don't know what you mean.' Ehh ja hoe spreek je dat uit op een manier dat een Finse taxi chauffeur je begrijpt.. Ik blij dat ik het adres van te voren even had uitgeprint. Haha.

Geen zorgen, we zijn veilig aangekomen bij de campus.
Hier hebben we gewacht op Aafke. Een andere Nederlandse student die hier al drie weken woont. Dit was fijn want het terrein van de campus is groot en het bestaat uit erg veel gebouwen! Zij heeft ons alles laten zien en onze vragen beantwoord en zelfs onze eerst boodschapjes gehaald in het dorp verderop zodat wij niet dat eind hoefden te lopen en vandaag ontbijt hadden. Hier waren we erg blij mee (-:

Ook meteen maar even snel een hapje avond gegeten in het restaurantje van de campus. Want het zou zo dichtgaan.
Aangezien het toen nog maar vier uur was zijn we er achter gekomen dat het ritme van eten nogal anders is. Hier eten ze namelijk om 08:00 gewoon koud ontbijt, om 11:00 warme lunch en om 16:00 een warme avond maaltijd. Dat wordt even wennen!
Gelukkig mogen wij als we thuis zijn gewoon zelf ons eten maken. Wat en wanneer we willen.

Hierna hebben we onze koffers uitgepakt en zijn we allemaal ingestort op bed. Heerlijk even bijkomen, en meteen maar even de wifi testen. Deze blijkt het tegen alle verwachtingen in toch wel op onze kamer te doen! Het heeft zo z'n kuren en valt af en toe uit, maar we zijn er erg blij mee. Hierna niets meer gedaan en lekker uitgerust.

Vanochtend hebben we Katja voor het eerst ontmoet. Deze vrouw heeft heel erg veel voor ons geregeld toen wij nog in Nederland waren. We kunnen alles aan haar vragen en zij heeft voor onze stageplaatsen gezorgd. Ze is heel aardig en erg blij dat wij naar Finland zijn gekomen.

Katja heeft ons om de beurt onze stageplaatsen laten zien.
Eindelijk zag ik waar ik de komende vier maanden ga werken, ik was zo benieuwd! Ik werd heel hartelijk ontvangen en bij alle stageplekken wisten ze al dat wij zouden komen dus ze waren allemaal erg blij om ons te zien!
Een vrouw die er werkt heeft mij rondgeleid en alles verteld.
Het is een groot gebouw met vier verdiepingen en er wonen jongeren van 16, 17 en 18 jaar met allemaal een beperking. Bij de een is dit psychisch, bij de ander een verstandelijke of lichamelijke beperking.
Zij wonen hier niet omdat ze zichzelf niet kunnen redden maar puur omdat het speciaal middelbaar onderwijs waar ze heen moeten zo ver van huis is.
Het huis waar ik stage ga lopen ligt dus ook vrijwel direct naast hun school. Dit is ideaal voor de jongeren want sommige komen echt van ver aangezien er maar zeven van dit soort scholen in heel Finland zijn.
Mijn taken weet ik nog niet precies maar het zal vooral activiteiten begeleiding in de avonden (na schooltijd) zijn. Ik ben benieuwd hoe dat er hier aan toe gaat!
Hierna zijn we nog naar de stages van de andere drie geweest en hebben we de eerste boodschappen gehaald in een mega shoppingmall. Dus het was een best vermoeiende dag in de 22 graden hier!

We hebben net gegeten en gaan vanavond ook nog op bezoek bij de stageplaats van Aafke, de andere Nederlandse student. Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar aangezien zij met ernstig gehandicapte kinderen stageloopt en dat lijkt me erg interessant!
Gelukkig is dit erg dichtbij dus daarna kunnen we naar ons huisje en lekker niets doen. Aangezien we geen 'normaal' matras op ons bed hebben maar meer een soort van schuimmatje, en gisteren en vandaag best vermoeiend waren zijn we alle vier nogal brak en vermoeid en is dat meer dan welkom!

Morgen staat nog helemaal open, dus we zullen zien wat de dag ons gaat brengen!

Groetjes uit Finland!














  • 11 September 2014 - 17:39

    Monique:

    Leuk verslag!! Het ga je goed met deze uitdaging!! Successsss

  • 11 September 2014 - 18:04

    Joke:

    Lieve yv,
    Fijn om te lezen dat jullie een goede reis hebben gehad , en daar zo welkom zijn!
    Heel veel plezier! Xxx

  • 11 September 2014 - 18:48

    Andrea:

    Hallo Yvonne.
    Leuk om te lezen dat de reis is goed gegaan.
    En dat jullie zo verwelkomt zijn.
    Heel verl succes.
    Groetjs Andrea

  • 11 September 2014 - 19:46

    Arjen:

    Ha Yvonne, lekker eet-ritme daar. Ben benieuwd wat je allemaal voorgeschoteld krijgt. Xxx uit Soest

  • 11 September 2014 - 21:42

    Fam. Jacobs:

    Hoi Yvonne,
    Leuk om zo je belevenissen mee te lezen!
    Heel veel plezier de komende maanden!
    Groetjes, Wouter, Femke en fleur

  • 13 September 2014 - 15:09

    Els:

    Hoi Yvonne
    Leuk om je verslag te lezen. Ben ook heel benieuwd naar je stage-ervaringen. Ik blijf je volgen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn verhalen over mijn stage in Finland volgen! Voor mijn opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg ga ik stage lopen in Finland.

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 4523

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 17 December 2014

Stage in Finland

Landen bezocht: