Noorderlicht, sneeuw, husky's... LAPLAND! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu Noorderlicht, sneeuw, husky's... LAPLAND! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu

Noorderlicht, sneeuw, husky's... LAPLAND!

Door: Yvonne Schutte

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

19 November 2014 | Finland, Järvenpää

Ja het is eindelijk zo ver, wij zijn in Lapland!
En wauw wat is het hier gaaf! Ik maak hier zo veel mee in korte tijd dat ik deze week Lapland maar opsplits in twee reisverslagen.
Zondag middag rond 12:15 zijn we veilig aangekomen op het vliegveld hier in Kittila. Vanaf daar zijn we met de taxi naar het huis gegaan die wij gehuurd hebben.
Het huis is echt prachtig! Precies zoals we het hadden verwacht. Het is in een mooi stuk bos en ongeveer 4km. van het dorp vandaan. Het gebied waar wij in zitten heet Levi, en de naam van het dorp is Sirkka. Elk uur gaat er een bus naar het dorp en terug dus dat is ideaal voor ons.

In het gebied hier zijn een stuk of 34 skipistes waarvan er nu, vanwege de ‘warme’ winter en relatief weinig sneeuwval ongeveer drie pistes open zijn. Het is in heel Finland dit jaar namelijk een nogal afwijkende winter qua temperatuur. Normaal zou er hier in Lapland nu al meer sneeuw liggen en kouder zijn. Maar het is nu rond de -15 overdag en dat vinden wij koud zat haha! Ook ligt er al een mooi pak sneeuw en is alles wit. Dus wij zijn tevreden!

Zondag toen we aankwamen zijn we rond het avondeten naar het dorp gegaan om op zoek te gaan naar een infocenter dat activiteiten aanbied. Deze hadden we al gauw gevonden en we hebben veel info gekregen over wat er mogelijk was. We hadden besloten de eerste twee dagen de piste op te gaan, dus op naar het ski verhuur bedrijf. Ze gaven ons meteen alle spullen en de skipas. Toen wij vroegen of de skipas al werkte zei ze dat wij meteen al de piste op konden voor de laatste twee uur en dat ze ons alleen voor maandag en dinsdag liet betalen. Dus toen zijn we meteen gegaan en het was erg leuk. Maandag en dinsdag zijn we dus ook de hele dag wezen skien/snowboarden.
Dinsdag (gisteren) was het een hele heldere dag met weinig bewolking dus dat betekende dat er veel kans was om het noorderlicht te zien. We zijn om middernacht met z’n allen naar het bos gegaan om op een open veldje naar de lucht te staren. Na een poosje begon de lucht te veranderen en zagen we toch echt groene, bewegende vlagen door de lucht gaan. Het noorderlicht! Zo mooi! Het was alleen nog net een te zwak niveau om met camera vast te leggen dus helaas NOG geen foto’s hiervan.
Maar wel een hele mooie herinnering om nooit meer te vergeten! En het kan alleen nog maar beter worden want vandaag is de kans ook weer erg groot, vannacht gaan we weer!

Ook zijn we vanmiddag naar een husky farm geweest. Dat was voor mij natuurlijk een van de mooiste dingen die ik hier kon doen. En het was echt geweldig! De farm bestond uit 70 husky’s. Dus dat was echt enorm, en zoveel honden met zoveel energie, maakt een enorm kabaal kan ik je vertellen! Ik keek mijn ogen uit. Er waren veel kennels met elk een aantal honden erin. Wij mochten onze gang gaan en alle honden bekijken en foto’s maken. Ook hadden ze twee hele schattige rendieren die we hebben gevoerd. Ondertussen werd het kabaal alleen maar erger want het was feest voor de honden, ze mochten voor de slee! Toen de honden allemaal goed voor de slee waren gezet mochten wij erin. Ik zat in een slee met Meike en Blake (de jongen uit Nieuw Zeeland). Achter ons kwamen Iris en Nadine en daarna gingen Bas en Sabina. Het ging enorm hard! Wat een kracht hebben die honden zeg. Echt mooi om te zien. Voor onze slee liepen er negen, en de twee leiders waren twee broers. Die liepen voorop en volgden de aanwijzingen van de gids, de rest volgde keurig.
We hebben super mooie natuur gezien en het was een rit om nooit meer te vergeten!
Ik ben weer 70 hondenvrienden rijker haha. Ze zijn gek op mensen en wilden het liefste allemaal tegelijk tegen je aan springen.
Ik vond het zo mooi om dit ras nu echt in hun natuurlijke omgeving te zien waar ze vandaan komen, en waar ze de taak hebben waarvoor ze gefokt zijn. In een woord SUPER.

Morgen hebben we even een lekker rustig dagje en gaan we naar het dorp alle souvenir winkeltjes en andere leuke shops bij langs. Ook gaan we daar de sneeuwscooter tocht boeken want dat ontbreekt natuurlijk niet op onze to-do-list!

Groeten uit het koude noorden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn verhalen over mijn stage in Finland volgen! Voor mijn opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg ga ik stage lopen in Finland.

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 4524

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 17 December 2014

Stage in Finland

Landen bezocht: