Tweede reisverslag. - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag. - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

18 September 2014 | Finland, Järvenpää

Alweer een week in het prachtige Finland!
Het is nog steeds genieten hier.

Aangezien veel mensen net als ik, benieuwd waren naar mijn eerste stagedag (dinsdag) heb ik even gewacht met het plaatsen van een reisverslag.
Dinsdag was voor mij een erg aparte en chaotische dag. Helaas is er door een miscommunicatie nogal het een en ander veranderd en zijn we nu op zoek naar een andere stage voor mij. Dit betekend dat ik deze week dus nog niet werk. Vrijdag heb ik een gesprek en hoor ik meer over de opties. Maar geen zorgen, er zijn hier genoeg stageplekken en het gaat goed komen! Het was voor mij alleen even een tegenslag.
Maar ieder nadeel heb zijn voordeel; Nog een weekje vakantie erbij!

Zaterdag zijn we samen met Aafke (de andere NL student) naar een eiland dichtbij Helsinki gegaan. Dit is een super mooi oud eiland dat eigenlijk weer bestaat uit vier eilanden aan elkaar verbonden met bruggen. Heel veel natuur, oude muren, kanonnen en enge tunnels. Dat was een erg leuke dag!

Gisteren (woe) ben ik Sabina wezen opzoeken in Helsinki. Een klasgenoot van mij die net als ik haar stage in Finland doet, alleen zij is er al een maand nu. Dit was erg gezellig en ik heb weer wat meer van Helsinki gezien! Het is leuk om onze ervaringen met elkaar te kunnen delen en ik ga haar zeker nog vaker opzoeken! (:
Oh en nog wat leuks... Sabina is daar met haar vriend, zij hebben in het appartement al aardig wat internationale vrienden gemaakt, en hebben het plan om over ongeveer twee weken een lange dag naar Estland te gaan. Toen ze mij vroegen of ik het leuk vond om mee te gaan zei ik natuurlijk ja! Dus daar kijk ik nu al naar uit!

Aangezien ik verder niet heel veel bijzondere verhalen heb zal ik maar even vertellen wat me opvalt aan de mensen en cultuur hier.

Vandaag heb ik lekker even uitgeslapen en ben ik na mijn ontbijt deze blog gaan typen om 11:00. Op hetzelfde moment dat ik mijn laatste hap yoghurt in mijn mond heb, komt er een Finse student in onze algemene woonkamer binnen... ze heeft al school gehad en maakt haar lunch hier. Om elf uur. Ze opent de vriezer en haalt er haar zak aardappeltjes met spek uit en doet er nog een stukje vlees bij.
Ik denk dat dit wel duidelijk maakt dat ik nog niet echt in het Finse eetritme zit :P Wie weet komt het nog, haha.

In Nederland zeiden veel mensen tegen mij dat de Finse mensen erg introvert zijn. Wat ik hier over kan zeggen is; dat je met de volwassenen prima kan praten en ze je ook zelf begroeten. Alleen het punt met de jeugd is dat echt iedereen Engels kan maar ze durven het niet. Dat is erg jammer want hierdoor is het erg moeilijk om een gesprek met leeftijdsgenoten aan te gaan. Iedereen is bang dat ie niet goed Engels spreekt dus houd zijn mond. Maar over het algemeen inderdaad zijn alle Finnen, jong of oud, aardig stil.
Misschien is dat de reden dat ze hier in de trein geen stilte coupés hebben; het is toch al dood stil! Wij worden dus ook vaak gek aangekeken in de trein.

Ook valt het me op dat de mensen hier rond het einde van de middag al aan de alcohol gaan en dronken zijn rond een uur of 5/6..
Rond deze tijd zie je overal wel ergens een dronken persoon. Dat is hier echt opvallend, en daarom fietsen wij ook nooit alleen terug naar huis 's avonds maar halen we elkaar altijd op bij stage of het station. Dit is net wat fijner en veiliger voor ons.

Het is wel heel apart hoe hard het hier gaat qua weer/klimaat. Wij zijn hier pas een week en merken al verschil. Het wordt nu al een half uur eerder donker dan vorige week woensdag. En twee weken geleden was het hier 's nachts 10 graden en nu -2.
Overdag is het hier trouwens nog prima te houden hoor! Elke dag strak blauwe lucht en de zon die schijnt. We hebben niets te klagen en genieten hier volop!

Groetjes uit Finland!










  • 18 September 2014 - 11:59

    Opa En Oma :

    Dag Yvonne,

    Wat leuk dat we je zo kunnen volgen daar in Finland.En de dikke jas zal snel aan moeten.

    Gr.

  • 18 September 2014 - 12:15

    Yvonne Schutte:

    Ja zo kunnen jullie ook horen hoe het hier is! Ik denk het ook hoor.. het gaat erg hard. Ik heb nu alweer een vestje nodig overdag terwijl we vorige week in een hemdje liepen. Maar ik ben benieuwd! Van mij mag er lekker veel sneeuw en kou komen!

  • 18 September 2014 - 13:31

    Inge Smith:

    Hoi Yvonne,

    Ai..wel gelijk een domper dus met je stage-adres maar het gaat vast goed komen.
    Knap dat je zo enthousiast blijft hoor en geniet van je extra weekje.
    Ben benieuwd naar je 1e verslag van je stage....
    Succes met alles en geniet ervan!

    Groetjes uit Middelstum, Inge, Ed en Faisel

  • 18 September 2014 - 20:51

    Joke:

    Hallo meis,

    Wat een belevenissen al weer in een week!
    Lekker genieten, komt vast snel goed met je stage!
    De sneeuw mag je van me hebben hoor, hier is nog een lekker zonnetje gelukkig!
    Goed dat jullie samen reizen daar, top geregeld!, zo zorg goed voor jezelf en de anderen.
    liefs van ons XXX


  • 19 September 2014 - 00:15

    Ellestien:

    Heerlijk om je reisverslag te lezen. Klinkt goed allemaal. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt over je stage. Tot die tijd maar lekker genieten van je extra weekje vrij! Groetjes ellestien ( en natuurlijk een pootje van de diertjes!)

  • 19 September 2014 - 11:10

    Marieke:

    Ha Yvonne,

    klinkt allemaal hartstikke goed. Okj, op die 'niet-stageplek' na dan..., maar dat komt ook goed!
    Leuk hé, om ff weg te zijn, zelf van alles en nog wat te beleven en allerlei dingen te doen die je normaal gesproken niet doet of meemaakt! Goed van je dat je deze kans hebt gegrepen!
    Nog veel plezier verder en groetjes van al de Tjeppies in HHW (oh, en een pootje van Tango en Maylo).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn verhalen over mijn stage in Finland volgen! Voor mijn opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg ga ik stage lopen in Finland.

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 4543

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 17 December 2014

Stage in Finland

Landen bezocht: