2de deel Lapland en daarna! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu 2de deel Lapland en daarna! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu

2de deel Lapland en daarna!

Door: Yvonne Schutte

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

26 November 2014 | Finland, Järvenpää

De donderdag en vrijdag in Lapland waren lekker rustig. Dat was ook wel even goed na al die activiteiten. Donderdag heb ik even foto´s gemaakt van de natuur en genoten van een dagje thuis. Vrijdag ben ik het dorp in gegaan want er waren zoveel leuke souvenir winkeltjes! Ik heb dan ook genoeg gekocht (-: Allemaal mooie dingen typisch uit Lapland. En natuurlijk ook wat voor mijn lieve ouders en zussen!
Zaterdag was alweer onze laatste dag in het mooie Lapland! Deze dag zijn Bas, Sabina, Blake, Iris en ik een sneeuwscooter toch wezen doen. Hiervoor moet je een rijbewijs hebben dus vandaar dat we niet met iedereen gingen.
Dit was echt heel gaaf! De tocht was ongeveer 15/20 kilometer lang en ging door super mooie gebieden. Echt een sprookjeswereld!
De sneeuw was dit jaar wat ik vertelde dus niet helemaal top. Daarom konden we helaas niet overal voluit gas geven, dit zou gevaarlijk zijn want er liggen soms dus nog takken of andere dingen op de route. Maar de guide ging ook langs een paar grote open vlaktes waar we lekker veel gas konden geven. Dat waren de leukste stukken! We gingen daar ongeveer 60km per uur. Dat was aardig hard! Ik moest af en toe mijn best doen om mezelf op mijn sneeuwscooter te houden en er niet af te vliegen. Wat een gedreun en gehobbel! Weer een ervaring om nooit meer te vergeten.

En dat was alweer onze week vakantie in Fins Lapland. De tijd is omgevlogen. Maar ik ben enorm blij dat ik alles heb kunnen doen waar ik altijd al van droomde. De husky’s, sneeuwscooters en we hebben zelfs twee keer het noorderlicht mogen zien! Dat is natuurlijk geweldig.
Zondag bestond alleen maar uit reizen. Eerst met het vliegtuig naar Helsinki, toen weer met de bus naar een station, daarna de trein naar onze woonplaats Järvenpää en vanaf daar de taxi naar huis.
Ik was daarom ook aardig gesloopt na deze dag en ben vroeg mijn bed in gegaan, want ik moest maandag meteen weer naar stage.

Maandag en dinsdag (gister) heb ik dus alweer stage gelopen. Maar komende donderdag hebben Sabina en ik onze eindbeoordeling. Dit is een belangrijke grote beoordeling die onze stagebegeleider moet invullen. Hiervoor moesten wij 50 criteria vertalen naar het Engels en deze eerst zelf invullen dus ons zelf beoordelen. Dit kost nogal wat tijd en daarom hadden wij onze lessen van maandag, dinsdag, en woensdag (vandaag) even afgezegd zodat wij hieraan konden werken op kantoor.
Ik ben daarom ook best zenuwachtig voor morgen want dan is dus de belangrijkste beoordeling van deze stage in Finland. Ik ben heel erg benieuwd hoe ze ons gaan beoordelen.

Maandag avond hebben wij ook nog even sinterklaas gevierd met zijn vieren. We hadden lootjes getrokken en wilde het nu vieren zodat we nog met zn allen waren.
Vanochtend zijn Iris en Nadine namelijk naar huis gegaan. Een erg raar moment! Ze zijn nu onderweg naar het vliegveld en zijn vanavond dus weer in Nederland. Deze laatste weken ben ik dus alleen nog maar met Meike hier. Wij sliepen al altijd bij elkaar op de kamer dus wat dat betreft is er niets veranderd. Alleen wel gek dat de kamer naast ons nu helemaal kaal en leeg is.
Maar wij gaan er met z’n tweetjes nog even een hele gezellige tijd van maken hier!

Omdat we gister avond dus voor het laatst met z’n vieren waren, zijn we lekker uit eten geweest hier in het dorp. Dat was heel gezellig! Toen we thuis kwamen zat ik even lekker op bed niets te doen. Tot dat Nadine aan mijn deur stond en vroeg of ik even mee wilde komen. Gezellig even thee drinken voor de laatste keer compleet.
Dus wij gingen naar de keuken en toen ik de hoek om kwam stond daar op de tafel een prachtige zelfgemaakte taart met kaarsjes! Super lief!
Ik ben 30 november pas jarig maar ze wilden het met z’n allen vieren dus daarom op onze laatste avond samen. Ik ben super verwend met allemaal leuke cadeautjes. (-: Ik voelde me echt jarig!

En ohja, gister (dinsdag) ochtend hebben Nadine, Meike en ik ook nog even gauw voordat ik naar stage moest, onze vervroegde nieuwjaarsduik gedaan! In het meer hier achter de campus. Iris heeft ons gefilmd maar helaas kan ik op deze site bij mijn reisverslag geen video’s toevoegen. Ik zal er wel twee foto’s van toevoegen. Het enige wat ik erover kan zeggen is dat het MEGA koud was! Maar ook wel heel erg grappig!

Meer heb ik even niet te vertellen.
Ik ga weer druk bezig met mijn eindbeoordeling en ander huiswerk.

Groetjes uit Finland!

  • 28 November 2014 - 21:26

    Mw. Bos:

    Dag Yvonne, dat is genieten! Ik lees je avonturen met plezier.
    Veel sterkte met de rest nog. Vast hartelijk gefeliciteerd met je
    verjaardag. Gods zegen toegewenst voor het komende jaar.
    Veel plezier nog. Groetjes Mw. Bos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn verhalen over mijn stage in Finland volgen! Voor mijn opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg ga ik stage lopen in Finland.

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 4539

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 17 December 2014

Stage in Finland

Landen bezocht: