Leuke nieuwe dingen beleefd, en op de planning! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu Leuke nieuwe dingen beleefd, en op de planning! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Yvonne Schutte - WaarBenJij.nu

Leuke nieuwe dingen beleefd, en op de planning!

Door: Yvonne Schutte

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

10 November 2014 | Finland, Järvenpää

Ik heb alweer even niets geschreven, en wel veel te vertellen. Dus hier is weer een reisverslag vanuit het hoge noorden.

Het gaat nog steeds erg goed met mij hier! Ik voel me hier helemaal thuis en vind het nu al een naar idee dat ik binnenkort weer moet vertrekken.. Dus daar denken we nog maar even niet aan!
Hier stond ik wel even bij stil toen ik gisteren de vliegtickets voor de terugweg heb geboekt. Toen besefte is me weer hoe enorm snel de tijd hier gaat.
Vrijdagavond 19 december om 21:05 hoop ik weer veilig te landen op Nederlandse bodem (-:
In totaal blijf ik hier dus 3 maanden en 9 dagen.

Maar we gaan nog heel erg genieten hier, dat kan niet anders, er staan nog zoveel leuke dingen op de planning! Wij zijn voorlopig nog niet klaar hier!
Maar ik zal eerst even vertellen wat ik de laatste tijd al heb gedaan.
Stage stond de afgelopen week even op een laag pitje omdat de leerlingen hun stages doen. Hierdoor was het voor ons even niet mogelijk om stage te lopen. Maar dit kwam goed uit voor Sabina en mij want wij hebben deze hele week heel veel huiswerk gemaakt op kantoor.
Dit is erg fijn want nu loop ik weer helemaal bij voor school.

Afgelopen donderdag, op onze laatste saaie-kantoor-huiswerk-dag kregen wij een leuke afleiding van de natuur; Sneeuw! :D
Tja, toen was onze concentratie al gauw weg..! Haha. Wij zijn lekker naar buiten gegaan en hebben genoten van de sneeuw.
Het was nog niet erg veel maar bleef al duidelijk liggen, en terug naar huis zag ik al een paar auto’s over de weg dansen. Dus ik denk dat iedereen gauw zijn winterbanden onder de auto heeft laten zetten!

Helaas heb ik deze dag niet veel mooie natuurfoto’s in de sneeuw kunnen maken met mijn goede camera. Het is hier nu namelijk elke dag al om 16:00 donker. Dit, in combinatie met een erg koude gevoelstemperatuur en half bevroren handen, maakte het een beetje lastig voor mij. En helaas was het de volgende dag allemaal weer gesmolten. Wel heb ik een paar foto’s met mijn mobiel kunnen maken, deze staan onder het reisverslag.

Zaterdag ben ik gezellig met Meike naar Helsinki stad geweest om lekker te shoppen en ’s avonds even ergens gegeten. Het was erg gezellig en we zijn allebei goed geslaagd!

Zondagmiddag ben ik met Iris en haar moeder (die kwam gezellig even langs dit weekend) naar een internationale kerk (volledig Engelstalig) in Helsinki geweest. Het was een erg mooie dienst en de kerk zelf was ook mooi. Toch wel fijn om weer even naar een kerk te kunnen waar je de dienst en liederen kunt verstaan! We waren vorige week namelijk naar een Finse kerk hier in ons dorpje geweest. En daar verstonden we natuurlijk niet veel van. Maar ook dat was een hele mooie dienst met een mooi koor.
Dat was een beetje mijn afgelopen week.

Deze week hebben we ook weer veel leuke dingen staan.
Sabina en ik hebben morgen op stage, bij onze twee vaste Engels klassen, een Hollandse les op het programma staan. We gaan een presentatie geven over Holland. Het koningshuis, de Keukenhof, klompen, molens, sinterklaas en nog veel meer. Erg leuk om te doen.
Mijn ouders hebben voor mij een grote hoeveelheid pepernoten, taaitaai en snoepgoed meegenomen uit Nederland en dit gaan wij uitdelen in de les. Niemand hier kent dit, en ik ben heel erg benieuwd hoe de studenten gaan reageren!
We hebben er in elk geval veel zin in en ik hoop dat de studenten hierdoor ook wat spontaner naar ons toe zullen worden.

Dinsdag is er ergens in Helsinki een soort internationaal feest voor studenten. Hier gaan we met de vriendengroep heen, ik ben benieuwd.

Ook gaan we (Sabina, Bas, Meike, Iris, Nadine en ik) donderdag avond naar onze eerste icehockey wedstrijd! Mensen van de stage van Meike en Nadine hebben geregeld dat wij allemaal mee mogen. Ik heb gehoord dat icehockey games hier een heel groot gebeuren is, dus ik wil wel eens meemaken hoe dat gaat!

En als laatste, maar waarschijnlijk ook het leukste….. Komend weekend vertrekken we naar lapland!
Ik wilde altijd al heel graag eens naar Scandinavië (dat is gelukt) maar nog het liefst zo hoog mogelijk, richting de poolcirkel, het noorderlicht, rendieren en de poolhonden.
Deze droom komt volgende week uit! Ik kan echt niet meer wachten!
We gaan precies een week en het plaatsje waar we heen gaan heet Levi.
Het is nog een heel eind dus we gaan met het vliegtuig vanaf Helsinki.
We gaan met Bas en Sabina, een vriend van de vriendengroep die komt uit nieuw zeeland en natuurlijk wij vieren. Met zijn 7en hebben we een heel mooi vakantiehuis gehuurd ergens net 4 km. buiten het centrum van Levi naast de skipistes. Het heeft een openhaard, sauna en nog veel meer dus dat wordt vast en zeker een heerlijke week!

Zo, dat was het weer voor nu. Ik ga weer verder met genieten van dit prachtige, geweldige land!
Groetjes!

Ps' we hebben sinds een week last van internet storing hier op de campus. Mijn laptop doet het alleen nog maar in de computerkamer aan de vaste internet kabel. En het internet op mijn mobiel bedenkt momenteel zelf wanneer die het doet. Dus sorry als ik laat reageer op mails, Facebook, Whatsapp o.i.d!

  • 10 November 2014 - 22:05

    Mw. Bos:

    Leuk, je verslag te lezen. Je vermaakt je goed. Ook een goede tijd in Lapland. Het noorder
    licht, lijkt me fantastisch. Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Welkom op mijn profiel. Hier kun je al mijn verhalen over mijn stage in Finland volgen! Voor mijn opleiding Medewerker Maatschappelijke Zorg ga ik stage lopen in Finland.

Actief sinds 20 Aug. 2014
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 4537

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 17 December 2014

Stage in Finland

Landen bezocht: